Sayfalar

Bu Blogda Ara

23 Nisan 2010 Cuma

Karamazov Kardeşler - Fyodor Dostoyevski

"Ama eğer, çocukların çektiği çileler, insanlığı gerçeğe kavuşturmak için
toplanması gereken tüm acıların, tüm çilelerin toplamı eksiksiz olsun
diye kullanılacaksa, o zaman önceden söyleyeyim ki, insanlığın
kavuşturulacağı o gerçek, tümü ile kendisi için ödenen fiyat kadar
etmez. Son olarak şunu da belirteyim: Ben o ananın, çocuğunu köpeklere
parçalatan o cellatla kucaklaşmasını da istemiyorum! Onu bağışlamaya
cüret etmemelidir o ana! Eğer istiyorsa, kendi namına, bir ana olarak
çektiği o sonsuz acının üzerinden bir çizgi çekerek celladı
bağışlayabilir, ama parçalanan çocuğun çektiği acıyı o celladın yanına
bırakmaya, bundan ötürü onu bağışlamaya hakkı yoktur. Hatta çocuğun
kendisi celladı bağışlasa bile! Madem öyle, o zaman şunu sormak
cesaretini kendimde görebilirim: Öyle olacaksa, o halde kusursuz düzen
bunun neresinde?..Bu dünyada o işi bağışlayabilecek, daha
doğrusu onu bağışlamaya hakkı olan bir varlık var mı?
Ben tüm insanlığa
karşı duyduğum sevgiden ötürü böyle kusursuz bir düzen istemiyorum,
böylesi daha iyi. İntikamı alınmamış acımla, dindirilmemiş öfkemle
kalayım daha iyi, hatta haksız olmam bile!Evet, biz mahşerden
sonraki o kusursuz düzene aşırı bir fiyat biçtik, böyle bir âleme girmek
için böylesine pahalı bir ücret ödemek bize göre değil. Onun için giriş
bedelini vermekte acele ediyorum. Eğer ben namuslu bir insansam, bu
bileti bir an önce geri vermem gerekir. Ben de öyle yapıyorum işte.

Benim kabul etmediğim Tanrı'nın kendisi değildir. Benim yaptığım şey,
sadece Tanrı'ya sevgi ile biletimi geri vermektir, Alyoşa!.."

Karamazov Kardeşler - Fyodor Dostoyevski

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder